Przejdź do głównej zawartości

Zachorowałaś przez stres!

Ile razy już słyszałam pytanie ''jaka stresująca sytuacja spowodowała to, że zaczęły się objawy Crohna?'' albo stwierdzenie ''to wszystko przez stres!''. Za każdym razem dziwiłam się o co chodzi. Przed diagnozą nic stresującego nie wydarzyło się w moim życiu. Nikt nie umarł, nikt się nie rozwiódł, nikt mnie nie skrzywdził. Nie stresowałam się też szkołą ani na przykład relacjami z rówieśnikami. Miałam wszystko pod kontrolą i miałam raczej szczęśliwe życie małolaty. Problemem był wybór koloru cieni do powiek, albo to, czy spodobam się starszemu koledze. Ot, takie problemy pierwszego świata, typowe dla nastolatki. 

Jedyny wielki stres, który do tamtej pory przeżywałam w życiu to było przedszkole. Na całe szczęście chodziłam tylko do zerówki. Wierzcie mi, że to był najbardziej koszmarny rok w moim życiu. W grupie miałam kolegę, który był inny. Był po prostu autystykiem. Dokuczał nie tylko mnie. On nawet nie wiedział, że źle robi, że tak nie wolno. Przez jego zachowanie i to, że mnie bił, szarpał za włosy, podkładał nogi, popychał, bałam się chodzić do przedszkola. Oczywiście Panie nauczycielki próbowały z nim rozmawiać. Ale co z tego, że on mnie przepraszał, podawaliśmy sobie ręce, a za chwilę robił to samo. Każdego dnia rano powtarzałam sobie w myślach ''żeby go dzisiaj nie było'' i tak z milion razy. To dawało mi jakieś ukojenie, pozwalało na chwilę się uspokoić. Stres był jednak tak silny, że po wejściu do szatni, ze zdenerwowania wymiotowałam do reklamówki. Obowiązkowo więc zawsze jak Babcia odprowadzała mnie do przedszkola, miała ze sobą różne siatki. Potem wszystko wracało do normy, nic mi się nie działo. Oprócz strachu, który ciągle mi towarzyszył. Nie umiałam spokojnie bawić się z innymi dziećmi, byłam wycofana, bo bałam się, że ten chłopiec mnie zaczepi, coś mi zrobi, będzie mnie boleć, a on będzie się śmiał. Pewnie powiecie teraz, dlaczego Rodzice nie zabrali mnie do psychologa? 14 lat temu nie było takiej mody, by ze wszystkim chodzić do specjalistów. Oczywiście Mama zgłaszała problem do wychowawczyni, ale to nic nie dawało. Potem to nawet ja, siedmioletnia dziewczynka odpuściłam sobie skarżenie się rodzicom, bo wiedziałam, że to nic nie daje. Skończyłam przedszkole i jak tylko zaczęłam szkołę podstawową, bez tego chłopca w klasie - stałam się zupełnie inną dziewczynką. 

Dlaczego Wam to opowiedziałam? Sama nie wiem, może to ten stres odbił się za 7 lat, kiedy postawiono mi diagnozę? Później już nie przeżyłam nic aż tak stresującego jak przedszkole. Wiecie, że do tej pory mam wielki opór, by wejść do tego budynku... Z wielkim trudem czasem obierałam siostrę, albo przechodziłam obok niego na spacerze. Jak przejeżdżam samochodem, nigdy nie patrzę w tamtą stronę. 

Staram sobie przypomnieć, co się działo przed diagnozą. Dwa lata przed Crohnem, pojawiła się na świecie moja Siostra. Muszę dodać, że na rodzeństwo czekałam prawie 13 lat! Cieszyłam się ogromnie! Ale też trochę przejęłam rolą starszej siostry, jednak nie nazwę tego stresem. Wtedy też poszłam do gimnazjum. Nowa szkoła, nowi nauczyciele i znajomi, więcej nauki i powolne wkraczanie w dorosłość. Ja za to bardzo się cieszyłam, że dzieje się coś nowego i czułam się już taka dorosła. Dlatego też  nie mogę powiedzieć, że się stresowałam. W roku, w którym postawiono mi diagnozę byłam przewodniczącą klasy, miałam bardzo dużo obowiązków. Chodziłam także na dodatkowe zajęcia, których było na tyle dużo, że każde popołudnie miałam zajęte. Ale czy to przez to zachorowałam? Przecież tak wygląda dzień typowej nastolatki, która dość dobrze się uczy i chce się rozwijać. 

Może na postawienie diagnozy w jakiejś części miały wpływ te wszystkie wydarzenia, które działy się w przeszłości. Ja jednak myślę, że po prostu urodziłam się już chora, a w momencie jakim jest dojrzewanie i kompletne szaleństwo organizmu - zaczęłam odczuwać objawy. 

Mówi się też, że zaostrzenia wywołuje stres. I tutaj po części się zgodzę. Nie miałam nigdy długiej i typowo klinicznej remisji. Choruję sześć lat. Sześć lat w większości spędziłam w szpitalach i gabinetach lekarskich, które same w sobie nie są bezstresowym miejscem. To wszystko się potęgowało. Do tego codzienne życie, codzienne problemy. Nie samą chorobą człowiek żyje, ale sama w sobie choroba jest już stresem. Wiadomo, że stresu trzeba unikać jak tylko się da. Tylko to bardzo trudna sztuka, którą ciągle trzeba w sobie doskonalić. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Stomia nie niesie żadnych ograniczeń'' - historia Moniki cz.II

Zapraszam do przeczytania kolejnej części bardzo ważnej rozmowy na temat stomii, pierwszą część rozmowy z Moniką i jej historię możecie przeczytać tutaj :)  Jak długo wracałaś do formy po operacji wyłonienia stomii?  Mój powrót do formy był ekspresowy. Z każdym dniem widziałam poprawę, a odczuwając fizyczną poprawę, poprawiało się także moje zdrowie psychiczne i nastawienie do stomii. Do tego stopnia szybko to następowało, że już w trzy tygodnie po operacji pojechałam na casting do jednego z seriali telewizyjnych, a miesiąc później tańczyłam – nie tylko „przytulańce” na weselu mojej przyjaciółki Ewy – też stomiczki ☺ Jak wygląda podróżowanie ze stomią?  Tak samo jak podróżowanie bez stomii. Nigdy nie spotkałam się z problemami przy odprawie na lotnisku, czy gdziekolwiek indziej. Oczywiście zawsze trzeba przy sobie mieć sprzęt na zmianę (nie dotyczy to tylko podróży, ale każdego wyjścia z domu). Zdarzyć się może wszystko, ja miałam kiedyś przygodę z kotem, który przebił mi wore

,,Stomia to szansa na lepsze życie'' - historia Moniki cz.I

Stomia to jest jedno z tych słów, które Pacjentom chorym na NZJ spędza sen z powiek, powoduje ataki paniki i strachu. Stomia czyli celowo wytworzone połączenia światła narządu wewnętrznego (jelita cienkiego lub grubego) ze skórą. Często jest wykonywana w celu ratowania życia, ale także jako zaplanowany zabieg, mający (mimo wszystko) poprawić komfort życia Pacjenta. Ja słowo stomia od lekarzy słyszałam często. Raz udało mi się od niej uciec, bo podczas operacji chirurdzy zrobili mi piękne zespolenie i obudziłam się bez worka na brzuchu. Teraz też uciekam od skalpela, bo wiem, że przed każdą operacją na jelitach będę musiała podpisać zgodę na wyłonienie stomii. Mam dużo wątpliwości i obaw. Jednak wiem, że prędzej czy później będę musiała podjąć tą trudną decyzję.  Monikę poznałam parę lat temu. Miałam okazję podzielić się z nią swoimi doświadczeniami z sondą i żywieniem dojelitowym. Pomoc jak zawsze działa w dwie strony, bo Monika jest jednym z założycieli Stowarzyszenia ''Zap

Gluten, cukier, tłuszcz i laktoza - czyli PĄCZEK :)

Dzisiaj tłusty czwartek. Tradycyjnie wszyscy jedzą pączki. Powiem Wam, że ja jakoś nie rozumiem tego fenomenu, tego przechwalania się ile to się zjadło pączków. Przecież są one dostępne w sklepach na co dzień. A wiadomo, że najzdrowszy jest umiar! Czy Crohn może jeść pączki? Tak! Sama teraz żałuję, że przez dwa lata po diagnozie odmawiałam sobie tej przyjemności, bo bałam się, jak jelita zareagują na taką ilość tłuszczu i cukru. Potem się odważyłam, ale tylko na pieczone w piekarniku i z marmoladą, oczywiście bez pestek, bo tak bezpieczniej. Smak był inny, no nie dało się oszukać :) W kolejnym roku już się odważyłam i normalny pączek, pełen glutenu, cukru, tłuszczu i laktozy mi nie zaszkodził. Nie było tak jak w moich wizjach - SOR i zaostrzenie, wręcz przeciwnie - czułam się bardzo dobrze. Niedawno też miałam taki jadłowstręt, że jedyne co mogłam jeść, na co miałam ochotę, to były pączki. Pewnie powiecie, że sobie szkodzę, że Crohn nie lubi takich składników. Powinnam według niekt